מחקרים

מהם היתרונות והאתגרים בניהול רב-מקצועי של חולי פיברוזיס ריאתי?

בשל מורכבותם של חולים עם מחלת ריאה פיברוטית קיים יתרון למערך טיפולי המורכב מצוותים רב-מקצועיים. מערך שכזה מאפשר לטייב את יכולת האבחון והניהול של החולים הללו

רופאים מתמחים. אילוסטרציה

בסקירה שממצאיה פורסמו בכתב העת 'European Respiratory Review', החוקרים תיארו את ההתפתחויות האחרונות בנוגע לטיפול בגישה רב-מקצועית (MDTs: Multidisciplinary team) בחולים עם מחלת ריאה אינטרסטיציאלית (ILDs: interstitial lung diseases).

הסקירה כללה תיאור של יישום הגישה בפרקטיקה הקלינית, כולל ההרכב המקצועי הנדרש, מתי הגישה נחוצה באופן מיוחד, כיצד ניתן להשתמש בהרכב זה לצורך ניהול המטופלים, וכן מהם האתגרים הטמונים ביישום הגישה.

גישה טיפולית המבוססת שיתוף פעולה משולב של אנשי מקצוע בתחום הבריאות במסגרת MDT נמצאת יותר ויותר בשימוש בפרקטיקה הקלינית בכל הנוגע לאבחון וטיפול ב-ILDs. עם הזמן, ההערכה של חולים עם ILD עברה מדיונים בין קלינאים, רדיולוגים ופתולוגים, להערכה הכוללת מגוון רחב יותר של מומחים ושל נתונים קליניים.

מחקרים שנעשו בעבר הראו כי יכולים להיות יתרונות רבים בגישה הרב מקצועית לניהול הקליני של חולי ILD, אשר כוללים שיפור בביטחון האבחנתי של ה-ILDs השונות והכוונה של ההחלטות הטיפוליות.

יש לקחת בחשבון סוגיות שונות בטרם הטמעתם של דיונים מבוססי MDT לצורך אבחון, ניטור התקדמות המחלה וקביעת ההחלטות הטיפוליות. בין היתר יש להתייחס לשאלות כגון מתי ניתן לשלב את הדיונים במסגרת התהליך האבחנתי והטיפולי, מהי מידת הפרקטיות של הגישה, ומהם האתגרים הצפויים בעקבות זאת.

כמו כן, ישנה גם אי ודאות והטרוגניות בנוגע לפרקטיקה האופטימלית של דיונים מבוססי MDT לצורך הטיפול ב-ILD. קיים צורך בהמשך המחקר בנושא על מנת ליישב סוגיות מתמשכות הנוגעות ליישום הגישה הרב-מקצועית בניהול של חולי ILD.

מקור:

Multidisciplinary teams in the clinical care of fibrotic interstitial lung disease: current perspectives. Vincent Cottin, Fernando J. Martinez, Vanessa Smith, Simon L.F. Walsh. European Respiratory Review Sep 2022, 31 (165) 220003; DOI: 10.1183/16000617.0003-2022

נושאים קשורים:  מחקרים,  פיברוזיס ריאתי,  מחלת ריאות אינטרסטיציאלית,  ניהול מחלה
תגובות