מחקרים

GERD עשוי להגביר את הסיכון לפיברוזיס ריאתי אידיופתי

רנדומיזציה מנדליאנית דו-כיוונית הדגימה כי רפלוקס קיבתי-ושטי מגביר את הסיכון לפיברוזיס ריאתי אידיופתי. במחקרים עתידיים בנושא יש מקום לשקול המצאות של GERD כגורם סיכון ל-IPF

במחקרים תצפיתיים נמצא כי רפלוקס קיבתי-ושטי (GERD) נקשר עם פיברוזיס ריאתי אידיופתי (IPF). עם זאת, לא ידוע האם הקשר נובע מכך ש-GERD גורם ל-IPF, או לחילופין ש-IPF גורם ל-GERD. כמו כן, לא ידוע האם מקור הקשר במשתנים מתערבים, כגון עישון, אשר קשורים גם ל-GERD וגם ל-IPF.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'European Respiratory Journal', החוקרים השתמשו ברנדומיזציה מנדליאנית (MR) דו-כיוונית, עם וריאנטים גנטיים אשר משמשים כמשתני עזר (instrumental variables) על מנת להתייחס לסוגיות של כיוון הפוך (reverse causation) ומשתנים מתערבים. מטרת החוקרים הייתה לבחון כיצד, ואם בכלל, GERD ו-IPF קשורים זה לזה באופן סיבתי.

החוקרים ערכו MR דו-כיווני של שני מדגמים על מנת להעריך את ההשפעה הסיבתית של GERD על הסיכון ל-IPF ושל IPF על הסיכון ל- GERD, תוך שימוש בנתונים גנטיים מהמטא-אנליזות הגדולות ביותר הזמינות כיום של מחקרי אסוציאציה כלל גנומיים (genome-wide association) של GERD (78,707 מקרים ו-288,734 ביקורות) ושל IPF (4,125 מקרים ו-20,464 ביקורות). נמצא כי GERD הגדיל את הסיכון ל-IPF, עם יחס סיכויים של 1.6 (רווח בר-סמך של 95% 1.04-2.49; p=0.032). לא הייתה עדות להשפעה סיבתית של IPF על הסיכון ל-GERD, עם יחס סיכויים של 0.999 (רווח בר-סמך של 95% 0.997-1.000; p=0.245).

לסיכום, החוקרים מצאו כי GERD מגביר את הסיכון ל-IPF, אך לא מצאו עדות לכך ש-IPF מגביר את הסיכון ל-GERD. החוקרים מציינים כי יש לשקול להתייחס להמצאות של GERD במסגרת מחקרים עתידיים העוסקים בסיכון ל- IPF, אשר עשוי אף להוות עניין כיעד טיפולי פוטנציאלי. כמו כן, יש צורך לחקור גם את המנגנונים העומדים בבסיס ההשפעה של GERD על IPF.

מקור:

The causal relationship between gastro-esophageal reflux disease and idiopathic pulmonary fibrosis: A bidirectional two-sample Mendelian randomization study. Carl J Reynolds, Fabiola Del Greco M, Richard J Allen, Carlos Flores, R Gisli Jenkins, Toby M Maher, Philip L Molyneaux, Imre Noth, Justin M Oldham, Louise V Wain, Jiyuan An, Jue-Sheng Ong, Stuart MacGregor, Tom A. Yates, Paul Cullinan, Cosetta Minelli. European Respiratory Journal Jan 2023, 2201585; DOI: 10.1183/13993003.01585-2022

למידע נוסף על פיברוזיס ריאתי לחצו כאן

נושאים קשורים:  מחקרים,  ריפלוקס,  פיברוזיס ריאתי,  GERD
תגובות